...........................................................................................................

DOSSIER

dilluns, 14 de març del 2011

Comunicació visual

¿Es pot definir el que s'entén per "comunicació visual"? Pràcticament és tot el que veuen els nostres ulls; un núvol, una flor, un dibuix tècnic, una sabata, un cartell, una libèl·lula, un telegrama com a tal (excloent el seu contingut), una bandera.
Imatges que, com totes les altres, tenen un valor diferent, segons el context en el qual estan inserides, donant informacions diferents. Amb tot, entre tants missatges que passen davant dels nostres ulls, es pot procedir almenys a dues distincions: la comunicació pot ser intencional o casual.
El núvol és una comunicació visual casual, ja que en passar pel cel no té intenció alguna d'advertir-me que s'apropa el temporal. En canvi és una comunicació intencional aquella sèrie de nubecitas de fum que feien els indis per comunicar, per mitjà d'un codi precís, una informació precisa.


Una comunicació casual pot ser interpretada lliurement pel qual la rep, ja com a missatge científic o estètic, o com una altra cosa. En canvi una comunicació intencional hauria de ser rebuda en el ple significat volgut en la intenció del emitente.
La comunicació visual intencional pugues, al seu torn, ser examinada sota dos aspectes:el de la informació estètica i el de la informació pràctica. Per informació pràctica, sense el component estètic, s'entén, per exemple, un dibuix tècnic, la foto d'actualitat, les notícies visuals de la TV, un senyal de tràfic, etc.

Per informació estètica s'entén un missatge que ens informi, per exemple, de les línies harmòniques que componen una forma, les relacions volumètriques d'una construcció tridimensional, les relacions temporals visibles en la transformació d'una forma en una altra (el núvol que es desfà i canvia de forma).

Però atès que l'estètica no és igual per a tothom, ja que existeixen tantes estètiques com a pobles i potser com a individus hi ha al món, per això no es pot descobrir una estètica particular d'un dibuix tècnic o d'una foto d'actualitat, sinó que en aquests casos el que ens interessa és que l'operari visual sàpiga revelar-la amb les dades objectives.
Establim aquestes regles per facilitar la investigació, però estem disposats a modificar-les o a vulnerar-les davant una demostració més evident del problema.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada